Újabb telefonos csalási módszer terjed – erre figyeljen minden banki ügyfél!

Közzétéve:

Újabb telefonos csalási mód terjed, amire ügyelnie kell minden banki ügyfélnek.

Újabb telefonos csalási mód terjed, amire ügyelnie kell minden banki ügyfélnek. Míg korábban a csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva próbálták megszerezni az érzékeny banki adatokat, addig mostanában már ugyanezt úgy kísérlik meg, hogy magukat a Rendőrség vagy más hatóság tagjának adják ki.

Hogyan zajlik a csalás?

A hívó azt állítja, hogy mint a Rendőrség, vagy mint egyéb hatóság hívja, mert illetéktelen személyek „a nevünkben” hitelt próbáltak igényelni vagy tranzakciókat indítani az áldozat számlavezető bankjánál.
Ahhoz, hogy a veszélyt elhárítsák és letiltsák a hozzáférést, a hívást továbbítják a számlavezető bankjához, vagy azt mondják, a Bank hamarosan telefonálni fog - ehhez pedig megkérdezik a számlavezető bank nevét.
A telefonos csaló a Gránit appba nem küld, illetve nem is tud olyan keresztazonosító üzenetet küldeni, mellyel saját személyét és a Bankot azonosítaná.
Ezt követően a forgatókönyv szinte megegyezik a telefonos csalások korábbi típusával: a magát banki ügyintézőnek kiadó elkövető a telefonhívás során személyes vagy banki adatok kiadására, egyszer használatos kódszámok kiadására, illetve banki tranzakció elindítására, esetleg azok jóváhagyására próbálja rávenni áldozatát!

Milyen védelmi eszközt biztosít ez ellen a Gránit Bank?

A Gránit appban az banki ügyfélszolgálatos minden hívás esetén keresztazonosító üzenetet küld, mely azonosítja magát a hívót és a Bankot. 
Ha a Bank nevében keresnek, bármilyen enyhe gyanú esetén bontsd a vonalat és hívd az ismert ügyfélszolgálati telefonszámunkat.

Illetve néhány fontos jel, ami lebuktatja a csalókat:

  1. A telefonos csaló a Gránit appba nem küld, illetve nem is tud olyan keresztazonosító üzenetet küldeni, mellyel saját személyét és a Bankot azonosítaná.
  2. A Csaló megpróbál lebeszélni arról, hogy visszahívd a bankod az ismert ügyfélszolgálati telefonszámon.
  3. Olyan bank nevében keresnek tranzakció egyeztetése céljából, melynél nem vezetsz számlát, illetve a hívó valójában nem tudja, hogy melyik banknál vezetsz számlát, ezt az információt tőled várja.
  4. A hívó nem ismeri a számlaegyenlegedet, akár sávosan kér erre vonatkozó információt.
  5. Csalás gyanú esetén minden hozzáférés tiltása helyett egyéb intézkedésekre próbál rávenni. : Indíts utalást, telepíts ismeretlen programot, add meg egyenlegedet, add át jelszavaidat!
  6. Ha telefonon a Gránit Bank vagy más bank, esetleg valamely hatóság nevében kérnek bankoláshoz szükséges információt: jelszót, kódot (például PIN kódot).
  7. "Hatóságtól" vagy a "Magyar Nemzeti Banktól" banki csalás gyanújával kapcsolatban hívnak.
  8. Amennyiben a hívó bediktálja a netbank felhasználónevedet és jelszavadat a hívás során, majd a telefonodra érkezett SMS jóváhagyó kódot kéri! Jelszavad akár informatikai eszközre telepített vírusokkal is ellophatók!
  9. Csalási kísérletre utal, ha a hívásban arra hivatkoznak – hamisan –, hogy az adatokat a Te védelmed, biztonságod érdekében kérik, vagy utalás indítására próbálnak rávenni, akár arra hivatkozva, hogy pénzedet így kell biztonságba helyezni!
  10. Hívás fogadását megelőzően ellenőrizd a kijelzőn megjelenő telefonszámot. Amennyiben a hívó azt állítja, hogy a Gránit Banktól keres, azonban nem a Gránit Bank telefonszámát látod a kijelzőn, akkor bontsd a vonalat. Fontos tudni, hogy egy hívás során a kijelzett telefonszám informatikai eszközökkel utánozható, nem feltétlenül szabad megbízni annak valódiságában sem. Szokatlan, gyanús hívás esetén szakítsd meg a hívást és hívd a Gránit Bankot az ismert telefonszámokon (+36 1 510 0527, +36 70 960 9871).
  11. A Bank által küldött értesítések és SMS üzenetek szövegét mindig elejétől a végéig olvasd el, csak szándékoddal egyező művelet végrehajtásához használd fel azokat. Amennyiben nem egyértelmű számodra, hogy a Bank az adott kód megadásával mihez kéri hozzájárulásodat, akkor keresd ügyfélszolgálatunkat.
  12. Ha látszólag a Bank nevében kapsz olyan belépési kódot tartalmazó SMS üzentet, mely megfogalmazásában eltér az eddig megszokottól és nem arról a telefonszámról érkezik, melyről a Bank mindaddig az SMS üzeneteket küldte.
  13. Amennyiben a csalók hosszú ideig próbálnak vonalban tartani, üzenetek elolvasásáról próbálják meg elterelni a figyelmedet, megpróbálják műveletek végrehajtását sürgetni, megpróbálnak lebeszélni arról, hogy bankodat közvetlenül felhívd, abban az esetben szintén gyanakodjon csalásra!
Vissza az összeshez